Må bra- tips i februari!

15.02.2017 kl. 21:43

 

 

 

Februari är på många sätt en av mina favoritmånader: har man tur är marken ännu snöig men samtidigt blir det ljusare i snabb takt och våren gör sig allt mer påmind för var dag som går. För min del är alltså februari ingen oöverkomlig tid på året, men den kan också kännas lite uttänjd efter en väldigt lång, olidligt mörk period som gjort åtminstone mig till något av en oinspirerad sengångare med en energi som tycks gå på sparlåga. Det här tror jag mig knappast heller vara ensam om, och därför tänkte jag nu lista några personliga tips på hur en förhoppningsvis kunde må lite bättre under vinterns sista månad!

 

Ha en jämn sömnrutin. Låter kanske tråkigt men själv är jag för tillfället inne i en period då jag är trött nästan oberoende hur länge jag sover, vilket ju kan kännas lite hopplöst. Det som dock inte hjälper är att ha ett oregelbundet sömnspan som varierar mycket från dag till dag, utan sträva istället till att lägga dig och stiga upp vid ungefär samma tider på dygnet hela tiden.

Drick citronvatten. Personligen har jag börjat älska citronvatten väldigt mycket, och det har verkligen många fördelar: det stärker immunförsvaret, minskar inflammationer, ger friskare andedräkt, rensar kroppen på gifter och piggar upp humöret genom sina energigivande egenskaper.

Ät och drick med jämna mellan rum. Kan vara svårt att komma ihåg ibland, speciellt som stressad studerande, men att bara äta två mål mat per dag är ingen höjdare för hälsan. Blodsockret stiger snabbt men sjunker också med större tyngd då målen är få, intas sällan och med långa pauser. Att dricka vatten hela dagen håller hungern och därmed också humöret i balans, tillsammans med något mellanmål.

Gå oftare. Måste du verkligen ta bilen? Eller är det mest stress som leder till att det blir det enklare valet på morgonen? Man behöver ju inte gå varje dag om det verkligen är en lång bit till jobbet/skolan, men det är ju också snällare mot miljön. Promenaden ger dig friskt syre, energi och lite motion. Men framför allt kan jag nästan garantera att ditt humör piggas upp rejält!

Sätt dig i solen. Kanske inte låter så lockande då det fortfarande inte är många plusgrader om dagarna, men om vädret är vackert och solen skiner så är det faktiskt ganska varmt. Sätt dig alltså på någon parkbänk och njut av energin och all d- vitamin din hud suger i sig, antingen i stillhet för dig själv eller tillsammans med goda vänner, så är det ytterligare en lisa för själen. 

Blommor inomhus! Förra året föll jag plötsligt och väldigt oväntat alldeles pladask för tulpanerna och få saker gör mig så glad den här årstiden som ett knippe färgglada knoppar i vasen på matbordet. 

Gå på café. Att gå på café är ju visserligen en bra grej året runt, men har en tur kan det en riktigt solig dag till och med i februari finnas några bord utomhus i solen. Och känslan att ta sig årets första fika utomhus är ju ganska oslagbar om ni frågar mig. 

Utmana dig själv! På vilket sätt är väl lite upp till var och en, men exempelvis kunde det vara något som vinterhalvåret hittills gjort dig för dåsig för att ta itu med. Om det sedan gäller att läsa en specifik bok, skriva en novell, måla, gå på demonstration, bjuda med en ny vän på kaffe, eller ställa dig i rampljuset på ett poetry slam! Vad som helst så länge det ger dig ny energi och får dig att må bra. <3

 

Adrienne Westerback
Kommentarer (0)
Spamfilter
Skriv siffran 7 med bokstäver:

Adrienne, 24. 

Studerar genusvetenskap vid ÅA. Bor i Åbo.

Älskar kulturella evenemang och att diskutera feminism. 

Tycker om snälla och intressanta människor, naturlig kroppsvård, att skriva och att lyssna på bra feministiska poddar. 

Välkommen till min blogg!